Tuesday 22 September 2015

My Exhibition Part 2 - Text by Yoel Emet - 'Magazin Hamoshava





"בזווית אחרת" -  תערוכת צלומים של ג'אלה ארדיטי ברמת הנדיב.    (החל מ 18.9.2015)



במבואה של חנות הקונספט ברמת הנדיב תפתח תערוכה מרהיבה של צלומי טבע ודומם. הפתיחה תהיה בהשתתפות הנהלת רמת הנדיב.  ג'אלה ארדיטי תושבת זכרון יעקב הינה אמנית יוצאת דופן מפאת גילה והעיתוי בו בחרה להתחיל לצלם. התוצאות של עבודותיה לא יביישו אף אמן מנוסה וותיק והן מעידות על בשלות פנימית שהמתינה להזדמנות לצאת לאחר שנות דגירה והדחקת מאוויים אישיים. ג'אלה (טל), הינה ילידת טורקיה וחיה באיזמיר. היא עלתה לארץ בשנת 1970 עם שני בנים ועבדה בבורסת היהלומים כמנהלת המשרד ליבוא ויצוא. בעבודה זו היא מימשה ניסיון ויכולת עצמאית שרכשה בטורקיה. עם צאתה לגמלאות נטלה על עצמה להנות מהחופש ולטייל ולשוטט באתרים שונים ומזמנים.









 באופן אקראי קיבלה לידה מצלמה ולאחר מספר צלומים נלכדה ביופי שצדה בעדשתה. הצלומים הבהירו לה שבמראה של כל אובייקט  הפשוט והזנוח ביותר מסתתר עולם שלם. חפצים מספרים אם ספורים במראה, צבע ותנוחה ושפתם האילמת חזקה מכל מילה. אובייקטים כמו תיל ישן, ניצן נובל, התקלפות של צבע, וכמישתו של עלה יצרו בה את הריגוש בו זיהתה את העולם המתכלה ומזדקן כתוכן בעל משמעות ועולם של תהליכים חיים שיופיים בצידם. המיקוד של המצלמה ויכולתה של ג'אלה לבודד אובייקטים שונים מתוך סביבתם יצר עולם אינטימי סגור ואישי המייחד את הפרט והרגע. בטכניקת הצלום של האמנית בולטים טכניקת הרקע האפל המבליט את הנושא וגם רקע או סביבה מטושטשת קמעה הנותנים לדימוי אפקט תלת מימדי. גיבוריה אינם הרים, נוסף גדול או ים אלא דוקא הקוצים, הניצנים הצדפים הזרוקים מן הים, חפצים שלכאורה אבד עליהם הכלח וכאן עוברים החייאה ויפיוף. ג'אלה משתמשת במצלמתה כמברשת בידיו של צייור ומצליחה ללקט אינסוף צבעים וגוונים באופן מבודד ומרוכז כמשקה טהור. העסוק הרב ואוספיה הרבים שרק חלק מהם מוצגים בתערוכה זו מעידים שהעסוק בצלום הוא משכר ומרתק ואינו בר מיצוי והכלה סופית. 






ג'אלה הינה ציידת של רגעי הבדיקות של הדימויים שהיא מצלמת. חלקם השלכה של חלומות, משאלות, אכזבות וצער שנאספו במאגר השיכחה שלה ובעזרת המצלמה נזרעים על גבי התמונות שצילמה כאשר התערוכה ההיא ערוגתם ופריחתם.  ג'אלה מוסיפה לצלומים אפקט גרפי  בתוכנת מחשב אשר אינה משנה את איכות האובייקט המצולם אך מעניק לו עומק ומסתוריות. עבודתה של ג'אלה ראויה לחיקוי מאחר ומצלמה היא מכשיר זמין והויא דורשת  רק זמן ולימוד בסיסי. הכלי העיקרי שיש לאמן הצלום הוא ההזדהות שלו עם הנושא והקדשתו לעולם אותו הוא חוקר, לומד וחווה. העבודות שבתערוכה הינן רק דוגמית מהאוסף הגדול של האמנית ויש בהם כדי לגרות כל אדם וחובב להתנסות בתעוד הטבע והסביבה ולמצוא בו את עצמו אוהב את מה שהוא עושה ומרפא בעזרתו את מעמקי נפשו עד לשמחה הבלתי נמנעת מכך. התערוכה תיפתח בתאריך 18.9.2015 ותתקיים מספר חודשים. הצבור מוזמן.

yoelemet@bezeqint.net





No comments:

Post a Comment